Jak nie dać się trollom? Kampania o dezinformacji
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK / 2024
Fałszywe treści w Internecie. Mechanizmy i cele dezinformacji. A co jeśli za tym wszystkim stoją… trolle? Jak nie dać się oszukać i zgłaszać nieprawdziwe treści? Kampania przygotowana we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK ma na celu edukację w tym obszarze. Działania ruszyły 23 listopada.
Wyzwanie marketingowe
Głównym wyzwaniem marketingowym kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej na temat dezinformacji oraz jej mechanizmów przy jednoczesnym zachęceniu do aktywnego przeciwdziałania fałszywym treściom. Powszechna obecność i ewolucja fake newsów to realny problem, który wpływa na emocje i poglądy milionów ludzi. Kluczowe było ukazanie dezinformacji jako zjawiska groźnego, ale możliwego do zdemaskowania i ograniczenia, przy użyciu narzędzi dostarczanych w ramach kampanii. Przeciwdziałać dezinformacji można poprzez: zgłaszanie dezinformacji na stronie www.nask.pl/dezinfo, unikanie rozpowszechniania niesprawdzonych treści oraz weryfikację źródeł informacji.
Grupa docelowa
Kampania ma na celu trafienie do szerokiego grona odbiorców i zbudowanie społecznej odporność na manipulację.
Realizacja
W centrum kampanii znajdują się trolle – symbol dezinformacji, przedstawiane jako istoty złośliwe i groźne, ale też małostkowe i absurdalne. Szeroka grupa osób łatwo identyfikuje trolla jako autora fałszywych treści, dlatego ich obecność wzbudza zarówno niepokój, jak i dystans. W ramach kampanii przygotowano trzy spoty radiowe i trzy telewizyjne, którym towarzyszą materiały graficzne z symbolicznym wizerunkiem trolli. Każdy z nich obrazuje inny cel dezinformacji:
- Wywoływanie paniki i strachu
- Polaryzacja społeczna
- Podważanie zaufania do instytucji
Zrozumienie, jak rozpoznać dezinformację oraz jak ją zgłaszać, to kluczowe umiejętności, które wszyscy powinniśmy posiadać. Więcej informacji o kampanii na stronie: www.nask.pl/dezinfo