Nie bądź internetowym trollem – nowa odsłona kampanii o dezinformacji

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK / 2025

Nowa odsłona kampanii o dezinformacji, „Nie bądź internetowym trollem”, przygotowana dla Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK w kreatywny sposób zwraca uwagę na konsekwencje nieświadomego rozpowszechniania fałszywych treści. Za pomocą obrazowej metafory zachęca do refleksji nad własnym wpływem na jakość informacji w internecie.

Wyzwanie marketingowe

Podniesienie świadomości społecznej w zakresie dezinformacji i mechanizmów manipulacji w sieci. Kampania ma uświadomić jak łatwo – poprzez nieprzemyślane udostępnianie niezweryfikowanych treści – stać się narzędziem dezinformacji. Celem jest zmiana postaw poprzez emocjonalne zaangażowanie i edukację.

Grupa docelowa

Ogół użytkowników internetu w Polsce, w szczególności osoby aktywne w mediach społecznościowych, narażone na kontakt z nieprawdziwymi informacjami i fałszywymi narracjami.

Realizacja

W ramach kampanii powstał 30-sekundowy spot emitowany w telewizji, radiu i internecie. Widzimy w nim, jak bohaterowie po kliknięciu w niezweryfikowane treści dosłownie przemieniają się w trolle. Odpowiedzialny za reżyserię Adrian Chudek wykorzystał najnowsze techniki produkcji, by odejść od realizmu. Spot stanowi połączenie klasycznych efektów specjalnych z AI.

Przy realizacji tego projektu AI stała się nie tylko narzędziem, ale także źródłem twórczych niespodzianek.

Myślę, że ta kampania to prawdopodobnie jeden z największych w Polsce przykładów tzw. „hybrydowego filmu AI”, w którym łączymy prawdziwy plan filmowy ze sztuczną inteligencją, osiągając wizualnie coś, co dotąd było nieosiągalne – tłumaczy Adrian Chudek, reżyser spotu

Estetyka filmu inspirowana jest stylistyką teledysków i kina fantasy – groteskowe obrazy, zastosowanie szerokokątnych obiektywów oraz niestandardowego formatu kadru, skutecznie przyciągają uwagę. Takie podejście do produkcji pozwoliło na stworzenie hybrydowego świata, w którym granice między rzeczywistością a fikcją zacierają się, oddając ulotną naturę dezinformacji.

Kampanii towarzyszy strona internetowa: www.nask.pl/dezinfo, na której udostępniono materiały edukacyjne oraz formularz umożliwiający zgłaszanie napotkanych w sieci przypadków dezinformacji. Kampania realizowana jest szeroko w mediach tradycyjnych i cyfrowych.