„Ty też daj komuś zmianę” – Zgoda na życie x Ekstraklasa

Ministerstwo Zdrowia / 2016

Ogólnopolska kampania Ministerstwa Zdrowia „Zgoda na życie” doczekała się kolejnej odsłony. W ramach współpracy z Ekstraklasą SA, na wszystkich meczach 9. Kolejki LOTTO Ekstraklasy kibice mogli otrzymać oświadczenie woli w barwach swojego klubu i zobaczyć powstały w ramach akcji spot. Jego scenariusz opierał się na symbolicznym porównaniu zgody na pośmiertne oddanie narządów do przeszczepienia z sytuacją piłkarskiej zmiany na boisku, w myśl słów padających z ust lektora: „Kibice, zawodnicy… Wszyscy gramy w jednej drużynie. Jesteśmy jak jeden organizm. Kiedy jeden z nas opuszcza boisko, ktoś inny wchodzi do gry”. W spocie wykorzystane zostały ujęcia z meczów LOTTO Ekstraklasy, w których widać najważniejsze akcje zawodników i dopingujących fanów. Wystąpili w nim też najmłodsi kibice – dzieci, które żyją i mogą chodzić na mecze ulubionych drużyn właśnie dzięki czyjejś decyzji o oddaniu po śmierci swoich narządów do przeszczepu. Ta sama grupa podopiecznych Fundacji For Life, Fundacji Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu oraz Fundacji AD-RENalina wyprowadziła na boisko piłkarzy Legii podczas meczu z Zagłębiem Lubin 18 września. W kampanię włączyło się wszystkich 16 klubów LOTTO Ekstraklasy. W ramach promowania idei transplantologii zachęcały one kibiców na swoich profilach na Facebooku do wypełnienia internetowej deklaracji odnośnie oddania narządów do przeszczepu po śmierci ( http://deklaracja.zgodanazycie.pl/ ) oraz obejrzenia spotu akcji. Oprócz tego w kasach biletowych na stadionach dostępne są sprofilowane pod kątem każdego klubu oświadczenia woli, które rozdawane były również przez wolontariuszy w trakcie meczów 9. kolejki.