Zgoda na życie – Ławeczka

Ministerstwo Zdrowia2016

W ramach kampanii „Zgoda na życie” w kolejnych miastach w Polsce zaczęła pojawiać się nietypowa instalacja. Z daleka wydawała się być kolejnym użytkowym elementem w przestrzeni miejskiej – ławką o oryginalnym kształcie i nowoczesnym designie. Jej prawdziwe znaczenie można było poznać dopiero, kiedy podeszło się do niej bliżej. Kryła bowiem w sobie prawdziwe historie osób po przeszczepie, które dziękowały swoim dawcom i ich rodzinom – wbudowany mechanizm audio uruchamiał się za każdym razem, kiedy ktoś zdecydował się usiąść na ławce. Przy ławce znajdował się również podajnik z wyprodukowanymi w ramach kampanii oświadczeniami woli. W nagraniu wzięły udział m.in. osoby związane ze Stowarzyszeniem „Życie po przeszczepie” i Stowarzyszeniem Transplantacji Serca. W projekcie i realizacji niecodziennej ławki pomogła Fabryce Komunikacji Społecznej Anna Czarnota, absolwentka wydziału grafiki warszawskiej ASP, scenografka, która w ten sposób opisuje koncepcję artystyczną: „Pomnik swoim kształtem nawiązuje do głównego elementu wizualnego kampanii – znaku zgody. Jednocześnie przypomina bumerang, a więc coś, co do nas wraca – tak jak życie, które tracimy, ale które dzięki naszej decyzji o oddaniu narządów może „wrócić” do kogoś innego. Jednocześnie element roślinny pomnika nawiązuje do słowa „transplantacja” i tym samym słów „szczepić”, „sadzić” – rośliny kwitnące w pomniku symbolizują życie”.

Wyzwania marketingowe

Aktywizacja Polaków, by porozmawiali z bliskimi o swojej woli pośmiertnego oddania narządów do przeszczepów. Grupa docelowa All 18+.

Realizacja

Projekt ławeczki powstał na przełomie 2015 i 2016 roku. W maju 2016 roku gotowa instalacja ruszyła w trasę po Polsce, pojawiając się kolejno w Kielcach, Opolu, Katowicach, Oświęcimiu (na Life Festiwalu), Olsztynie, Lublinie, a na koniec na Placu Defilad Warszawie.